Privat | Erhverv

Spørgsmål og svar


Her kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål. 

Leasing

Som bruger af leasingbilen er du ansvarlig for, at bilen bliver serviceret og vedligeholdt i henhold til fabrikantens anbefalede og foreskrevne retningslinjer.

 

Serviceeftersyn skal ske på mærke-autoriserede værksteder eller et anvist værksted for det pågældende bilmærke. Du skal sikre dig, at servicehæftet bliver stemplet ved hvert eftersyn. Din bil kan være udstyret med en digital servicebog – hvis det gælder for din bil, fortæller værkstedet det. Du kan finde værkstedet på bilfabrikantens officielle hjemmeside.

 

Når du bestiller tid til et serviceeftersyn, skal du informere værkstedet om, at Alm. Brand Leasing ejer bilen.

Hvis din bil kører på diesel, skal du fylde AdBlue på med jævne mellemrum. Der er typisk penge at spare ved selv at købe på AdBlue og andre kør-videre-produkter på en tankstation og fylde væsken på i stedet for at få det gjort på et værksted.

Når du bestiller service hos værkstedet, kan du oplyse, om du ønsker en lånebil.

 

Hvis ikke din leasingaftale omfatter en lånebil, faktureres omkostningen til jeres virksomhed. Har du behov for lånebil ved skade og er forsikret hos Alm. Brand Forsikring, henviser vi til afsnittet Forsikring.

Glasskader kan være dækket af egen forsikring, men er ikke dækket af leasingaftalen.

 

Skulle du være uheldig at få en skade, skal du ringe til:

Carglass på 70 13 99 11 eller Dansk Bilglas på 70 11 55 55.

Har du både sommer- og vinterhjul, indeholder aftalen også hjulopbevaring, ombytning og dækskift.

 

Bil leveret uden for vinterdæksæsonen (1/3 til 14/10)

Har du fået din nye bil leveret uden for vinterdæksæsonen, har vi sørget for, at der ligger et sæt vinterhjul klar til dig, når den første sne falder.

 

Dine vinterhjul ligger til opbevaring hos Super Dæks dækhotel. Første gang du skal skifte til vinterhjul, skal du kontakte Super Dæk. Du vælger selv, hvilken Super Dæk afdeling du ønsker at bruge – på SDS.dk kan du se, hvilken afdeling, der passer dig bedst.

 

Vi anbefaler, at du i god tid sørger for at bestille tid til at få skiftet til vinterhjul.

 

Bil leveret i vinterdæksæsonen (fra 15/10 til 28/02)

Har du fået din bil leveret i vinterdæksæsonen, vil dine vinterhjul være monteret på bilen. Dine sommerhjul vil blive opbevaret på Super Dæks dækhotel.

 

Når du skal have skiftet til sommerhjul, skal du kontakte Super Dæk. Du vælger selv, hvilken Super Dæk afdeling du ønsker at bruge – på SDS.dk kan du se, hvilken afdeling, der passer dig bedst.

 

Udskiftning af nedslidte dæk

Skal dine dæk udskiftes, sker det efter lovens minimum krav for slid. Den pågældende samarbejdspartner er instrueret i reglerne for, hvornår dækkene kan skiftes. 

Forsikret via Alm. Brand Forsikring

Hvis uheldet er ude, skal du kontakte Alm. Brand Forsikring på
35 47 47 47.

 

Når du ringer, kan du få oplyst, hvilket fordelsværksted der passer dig bedst og derved få mulighed for at få stillet en gratis lånebil til rådighed, mens skaden udbedres. Bemærk at lånebilen som udgangspunkt vil være en mindre personbil.

 

Hvis det ikke dækker dit behov, skal du ringe til os på 35 47 70 03.

 

Skaden kan i øvrigt anmeldes online med kundenummer 9604193945 samt registreringsnummer på Alm. Brand Forsikrings hjemmeside.

 

Hvis bilen bliver totalskadet, skal du anmelde det til både Alm. Brand Forsikring og Alm. Brand Leasing. Bliver din bil stjålet, skal du anmelde det til politiet, Alm. Brand Forsikring og Alm. Brand Leasing.

 

Forsikret via eget forsikringsselskab

Hvis bilen bliver totalskadet, skal du anmelde det til Alm. Brand Leasing samt dit forsikringsselskab. Bliver din bil stjålet, skal du anmelde det til politiet, Alm. Brand Leasing samt dit forsikringsselskab.

Er der brændstofkort tilknyttet din leasingaftale, vil du modtage kortene op til bilens levering. Brændstofkortene er direkte knyttet til din bil og kan anvendes til påfyldning af brændstof, bilvask, olie, sprinklervæske og andre kørvidere produkter.
Hver gang du fylder brændstof på bilen, skal du indtaste kilometerstand på bilen. Ved lånebil indtastes 999.

 

Du kan kun bruge brændstofkortene i udlandet, hvis det er godkendt af dit firma.

 

Hvis du har spørgsmål til brændstofkortet, skal du kontakte os – ikke til udstederen.

 

Spærring af brændstofkortet

Hvis du mister dit brændstofkort, eller det bliver stjålet, skal du straks anmelde det direkte til det pågældende brændstofselskab. Herefter skal du give os besked om, at du har mistet kortet ved at sende en mail til leasing@almbrand.dk.

Hvis du har behov for vejhjælp, skal du som hovedregel kontakte bilfabrikantens vejhjælp (mobilitetsservice). Du finder kontaktoplysningerne i din servicemappe.

 

Hvis bilfabrikantens vejhjælp ikke dækker i den pågældende situation, skal du ringe til SOS Dansk Autohjælp på 70 10 80 90. Du skal oplyse bilens registreringsnummer og kundenummer 1003557.

 

Får du brug for vejhjælp i udlandet, skal du kontakte SOS International. Du kan benytte smartphone app'en "Rødt Kort" eller ringe på 70 10 50 52. Du skal oplyse bilens registreringsnummer.

Ved kørsel i udlandet skal du huske følgende:

 

  • Del 1 af registreringsattesten, som er sendt til jeres virksomhed umiddelbart efter, at bilen blev leveret. Leveringstiden er 2-3 uger fra leveringsdato.

  • En tidsbegrænset registreringsattest kan afhentes på et motorkontor, husk en kopi af "Kvittering – registrer køretøj" fra forhandleren.

  • Rødt forsikringskort, hvis du skal køre i Europa inklusiv Tyrkiet, Rusland indtil Uralbjergene, Tunesien, Iran, Marokko og Israel, kan hentes på www.sos.dk.

  • Grønt forsikringskort, hvis du skal køre uden for EU eller uden for Norge, Island, Schweiz, Andorra og Serbien, kan hentes hos dit forsikringsselskab eller på forsikringsselskabets hjemmeside.

  • Særlige forhold vedrørende kørsel i udlandet er på eget ansvar.

 

Tjek altid med din virksomhed, om der er særlige vilkår omkring brugen af firmabil i udlandet

Det skal være nemt for dig at aflevere leasingbil. Her kan du læse om gennemgangen af bilen, hvad du skal være opmærksom på, og en huskeliste når du skal aflevere bilen. 

 

Når du skal aflevere din leasingbil, foregår det hos FDM.

 

Objektiv gennemgang

Vi lægger stor vægt på, at det er en uvildig tredjepart, der foretager gennemgangen af bilen. Dermed bliver den helt objektiv. Hvis der konstateres skader på bilen, som ikke bare er almindelig slitage, bliver skaderne takseret i forhold til det reelle værditab.

 

Acceptabel slitage på personbil - oversigt

Acceptabel slitage på varebil - oversigt

 

Når bilen bliver gennemgået, bliver der taget billeder af eventuelle skader. Vi anbefaler, at du bestiller tid til aflevering og er til stede, mens bilen bliver gennemgået. Så får du gennemgået eventuelle anmærkninger med bilinspektøren.

 

Vær opmærksom på

 

  • Bilen skal være rengjort både inde og ude, inden den afleveres. Hvis den ikke er rengjort, bliver det gjort for din regning

  • Eventuelle streamere, logoer, foliering og lignende skal være fjernet inden aflevering (DK-skilt og P-skive er undtaget). Hvis det ikke er fjernet, vil det blive gjort for din regning

  • Tilbehør, papirer og effekter, der hører til bilen/leasingaftalen, skal placeres synligt og let tilgængeligt i bilen

 

Huskeliste

 

  • Alle nøgler (mindst 2 stk.)/nøglekort/nøglekode/radiokode
  • Servicehæfte / servicedokumentation (dokumentation for seneste service)
  • Instruktionsbog
  • Skadeanmeldelser på skader, der ikke er udbedrede, som skal meldes til forsikringsselskabet
  • Original registreringsattest (del 1), hvis denne ikke allerede er sendt til os
  • Navigationsudstyr, herunder CD/DVD med software/kort eller ledning og holder til bærbar navigation
  • Ekstraudstyr (tagbøjler, tagboks, cykelholder, audioudstyr m.m.)
  • Vinter-/sommerhjul og fælge. Husk også eventuelle hjul- og låsebolte
  • Hvis effekter eller tilbehør mangler, når bilen indskrives, opkræver vi et beløb svarende til nyværdien af det, der mangler

 

Bestil tid og aflever bilen

Vi anbefaler, at du bestiller tid til aflevering. Husk at bestille i god tid.

Bestil tid her

 

Bemærk: Alm. Brand Leasing betragter først bilen som afleveret, når den er blevet registreret på et opsamlingssted.

Forsikring

Det kan du se på Mit Kundeoverblik. Du kan se din forsikringsoversigt, og den årlige pris for hver af dine policer fremgår også her. 

 

Log på Mit Kundeoverblik 

I Mit Kundeoverblik kan du alle dine policer og betingelser. Du har mulighed for at printe en kopi eller gemme din police som fil, hvis du har brug for det. 

 

Log på Mit Kundeoverblik 

Det afhænger af, hvilket land du skal besøge.

Læs alt om reglerne for det røde og grønne kort her

Skal jeg give besked? 

Vi får automatisk besked, når du har købt en ny bil og oplyst forhandleren om, at du ønsker at forsikre den hos os. Hvis du har solgt en bil, får vi automatisk besked, når den bliver afmeldt på Motorregistret. Skifter du bil - køber ny bil og samtidig sælger en bil - må du meget gerne ringe til os. Så sørger vi for at registrere vognskifte på din police. Dermed overføres din bonus og pengene indbetalt på den tidligere bil til den nye bil. 

 

Hvornår får jeg pengene retur?

Når din bil bliver afmeldt hos Motorregistret, får du pengene retur fra os, hvis du har betalt for en længere periode. Der kan gå 2-3 uger, inden en ny ejer eller forhandler afmelder din bil. 

Med en Erhvervsforsikring er din virksomheds værdier sikret, hvis der skulle opstå tyveri, brand, vandskade eller storm. Ud over vores basisdækning har vi et stort udvalg af tilvalgsdækninger, så forsikringen bliver skræddersyet til lige præcis din virksomhed.

Læs mere om vores Erhvervsforsikring

Som bygherre i et byggeprojekt er du ansvarlig for at byggeriet er forsikret korrekt - også selvom der er en professionel entreprenør tilknyttet opgaven. 

 

Hvad dækker vores Entrepriseforsikring? 
En Entrepriseforsikring består af tre grunddækninger, som du kan sammensætte efter din virksomheds behov: 

 

  • All-risks
  • Bygherrens beståede bygninger
  • Ansvar for farligt arbejde

 

Hvor længe gælder forsikringen?
Forsikringen dækker i bygge- og anlægsperioden, og du kan udvide den til at dække afhjælpning af fejl og mangler i en periode op til 12 måneder efter byggeriets afslutning. Når byggeriet er afsluttet, skal du oprette en Bygningsforsikring, så det nye byggeri er forsikret. 

Læs mere om vores Entrepriseforsikring

 

Ja, det gør vi. Med Alm. Brand Vejhjælp har du mulighed for transport af din virksomheds personbiler og varevogne, ligesom der er mulighed for transport af fører og passagerer, hvis bilen ikke kan køre videre. 

 

Vejhjælpen dækker overalt i Danmark.

 

Du er meget velkommen til, at ringe til Servicecenter Erhverv på tlf. 57 66 63 40. Så kan vi give dig en pris, og vi sørger for tilmeldingen. 

 

Hvad kræver det for at få månedlig betaling?

  • Policen skal tilmeldes betalingsservice
  • Du modtager dine policer i Mit Kundeoverblik 

Hvad koster månedlig betaling?

Månedlig betaling koster et pristillæg på 3% af den årlige pris. 

 

Hvad koster det at betale via indbetalingskort?

Når du betaler via et indbetalingskort, er der et administrationsgebyr på 25 kr. 

 

Hvordan tilmelder jeg mine betalinger til BetalingsService?

Du kan selv tilmelde dine betalinger til BetalingsService via din netbank eller dit pengeinstitut. Her skal du udfylde: 

  • NETS nr. (PBS nr.)
  • Deb.gr.nr.
  • Policenr. 

De tre numre fremgår af dit indbetalingskort. Du er også meget velkommen til at ringe til Servicecenter Erhverv på tlf. 57 66 63 40, så hjælper vi med tilmeldingen. 

Hvis du ønsker at opsige dine forsikringer, skal du være opmærksom på de opsigelsesregler, som fremgår af dine forsikringsbetingelser. Generelt gælder, at du kan opsige din forsikring med 1 måneds varsel til først kommende hovedforfald. 

 

Har du tegnet dine forsikringer for en flerårig periode, kan forsinkringerne opsiges med 1 måneds varsel til udløbet af den flerårige aftale. Hvis du opretter forsikringer i et andet selskab, sørger de for at opsige dine forsikringer hos os. 

Hvis din virksomhed ophører, eller du sælger nogle værdier, kan forsikringen slettes, når risikoen er ophørt. Du skal da kontakte Servicecenter Erhverv på 57 66 63 40 eller sende en mail til servicecenter.erhverv@almbrand.dk.

Hvis din virksomheds netbank bliver hacket via jeres it-system, er jeres økonomiske tab ikke dækket af banken. 

 

Har I en Erhvervsforsikring i Alm. Brand, kan I udvide jeres forsikring med en Netbanksdækning med CVR id-sikring. Derved er I dækket ved netbanksindbrud. 

 

Med Netbanksdækning er I dækket for økonomiske tab efter et netbanksindbrud på op til 2,5 mio. kr. eller op til 5 mio. kr. 

 

Sum Selvrisiko Antal ansatte Pris
2.500.000 kr. 5.000 kr. 1-25

920 kr.*

*Prisindeks 2015

 

Kontakt Servicecenter Erhverv på 57 66 63 40, hvis du ønsker Netbanksdækningen. 

Skal jeg give besked?

Ja, vi skal have besked om, hvem der har købt ejendommen, da ejendommen skal være brandforsikret af hensyn til eventuelle lån i ejendommen. Du skal ringe til Servicecenter Lanbrug på 87 93 96 20 eller sende os en mail på servicecenter.landbrug@almbrand.dk med oplysninger om, hvem der har købt ejendommen. 

 

Hvornår får jeg penge retur?
Vi betaler penge retur, hvis du har betalt for en længere periode. Pengene betales tilbage straks efter, vi har fået bekræftet, at der er tegnet en ny brandforsikring. Pengene betales tilbage til dig via din NEM konto. 

Ja, det har du, hvis der ind i mellem kommer folk og hjælper til. Hvis f.eks. en ven, nabo eller et familiemedlem kommer forbi og hjælper til i landbruget, skal du have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring. Hvis det er privat hjælp til rengøring og børnepasning, er disse personer omfattet af en puljeordning. 

 

Med en Landbrugsforsikring er avl, produkter, besætning, maskiner og redskaber sikret. Landbrugsforsikringen dækker skader som brand, el-skade, vandskade, indbrud og hærværk. Det er også fornuftigt at have en ansvarsforsikring. 

 

En uindregistreret traktor eller dyr på ejendommen skal f.eks. være omfattet af en ansvarsforsikring. Vær opmærksom på, at privat hund og hest skal forsikres særskilt, da de ikke er en del af ansvarsforsikringen. 

 

Kontakt din lokale landbrugsassurandør (link) 

Alm. Brand anvender cookies

- og til mere end bare at spise. Cookies er nødvendige for at få vores website til at fungere. Vi bruger vores egne cookies og tredjeparts-cookies til statistik, markedsføring og integration af tjenester. Klikker du videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies