Privat | Erhverv


SÅDAN ER DU DÆKKET

Rejseforsikring, erhverv og coronavirus

Hold dig opdateret

Vi overvåger løbende situationen omkring udbruddet af coronavirus. Og sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til din rejseforsikring hos Alm. Brand. 

 

Vi anbefaler dig, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets rejsevejledning. Derudover har vi følgende gode råd og betingelser, hvis du vil vide, hvordan du er dækket på din rejse:

AB_ikon_rejse.svg

FØR AFREJSE

 

Hvis du har booket en rejse

 

Din afbestillingsforsikring dækker, når Udenrigsministeriet (UM) fraråder indrejse til din rejsedestination. Det er en forudsætning for dækning, at:

  • Afbestillingsforsikringen er købt senest samtidig med bestillingen af rejsen
  • UM ikke frarådede indrejse, da rejsen blev købt

Er der tale om en pakkerejse, er det i henhold til Lov om Pakkerejser dit rejsebureau, der skal dække afbestillingen af din rejse og refundere dig rejsens pris. Du bør derfor kontakte dit rejsebureau, hvis du ønsker at afbestille. Vær opmærksom på, at du som udgangspunkt tidligst kan afbestille rejsen hos rejsebureauet 14 dage før afrejsen.

 

Er der ikke tale om en pakkerejse, skal du først kontakte dit hotel og/eller flyselskab og høre, om det kan lade sig gøre at refundere eller ombooke rejsen. Er dette ikke muligt, vil du være dækket for afbestilling af rejsen.

 

Vær opmærksom på, at du tidligst kan afbestille rejsen 48 timer før afrejse som følge af at UM fraråder indrejse på destinationen. Er din afrejse inden den 1. juli 2020, må du meget gerne ringe til os, hvis du ønsker at afbestille og endnu ikke har betalt for hele din rejse.

Icon_business_2color_taske_medicin.svg

PÅ REJSEN

 

Hvis du allerede er afsted

 

Har du brug for hjælp eller vejledning på din rejse, skal du kontakte:



SOS International

38 48 91 81

 

Eller bruge SOS Internationals app HelpMe.

 

App'en er gratis, og du kan bruge den i hele verden, hvor du har adgang til wi-fi eller mobildata. Du kan endda ringe gratis til SOS via appen, når du er i udlandet. 

 

 

Hent app'en til iOS eller Android

 

Appstore_150x44.png GooglePlay_150x45.png

 


Vi anbefaler, at du tilmelder dig UMs danskerliste. Dette gøres ved at hente UM’s app ”Rejseklar”.

 

Spørgsmål og svar

Det er en forudsætning for at være dækket, at du rejser hjem til Danmark hurtigst muligt. Medmindre der er særlige omstændigheder, skal du rejse hjem senest inden den 20. marts 2020. Særlige omstændigheder kan være ingen flyafgange eller lignende.

 

I første omgang skal du kontakte din rejsearrangør, rejsebureau eller flyselskab for at få dem til at hjælpe dig hjem.

 

Kan de ikke hjælpe dig hjem uden ekstraudgifter, dækker din Rejseforsikring rimelige og nødvendige ekstraudgifter til ombookning af billet eller en ny flybillet hjem. Forsikringen dækker maksimalt transportudgifter på økonomiklasse.

 

Har du brug for hjælp med at finde transportmuligheder hjem til Danmark, kan du kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 91 81, der kan hjælpe dig med at finde alternative transportmuligheder, hvis du ikke selv har mulighed for at finde flybilletter hjem til Danmark inden for et rimeligt prisniveau og på økonomiklasse.

Hvis dit fly bliver aflyst, skal du søge refundering af din flybillet direkte hos flyselskabet eller rejsebureauet.

 

Refundering af andre udgifter, som du har haft i forbindelse med rejsen, skal du søge om direkte hos udbyderen f. eks. hotellet eller koncertarrangøren.

Du er dækket, hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring og Udenrigsministeriet 'fraråder alle rejser' (markeret på UMs hjemmeside med rød) eller 'fraråder ikke nødvendige rejser' (markeret på UMs hjemmeside med orange) til dét sted, du skal rejse hen 48 timer før din afrejse.


Men, det er en forudsætning, at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (rød eller orange) til din destination, da du købte rejsen.

Hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring, og Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (orange eller rød), da du købte rejsen, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at annullere eller ombooke rejsen til en anden destination.

 

Hvis det ikke kan lade sig gøre at ombooke din rejse, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet 48 timer før afrejsen fortsat fraråder indrejse (orange eller rød).

Du kan løbende følge med på Udenrigsministeriets forside. Her kan du se hvilke lande, der er angivet som røde (UM fraråder alle rejser) og orange (UM fraråder alle nødvendige rejser).

Ja, din rejseforsikring dækker, selvom du er gået imod Udenrigsministeriets rejsevejledning på afrejsetidspunktet, dvs. selvom du har rejst til en destination, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse (orange eller rød markering). 

 

Forsikringen dækker dog ikke evakuering som følge af coronavirus eller andre udgifter som følge af coronavirus (herunder f.eks. sygdomsudgifter og erstatningsrejse).

Du skal kontakte din rejsearrangør og høre om de vil annullere rejsen og refundere dit depositum eller ombooke rejse. 

 

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis du ikke ønsker at tage afsted som følge af coronavirus, da det er rejsearrangøren, der er forpligtet til at dække afbestilling afrejsen, som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder indrejse. 

 

Vær opmærksom på, at rejsearrangøren først er forpligtet til at refundere dig rejsens pris, hvis Udenrigsministerier fraråder rejser til rejsedestinationen 14 dage før din afrejse fra Danmark. 


Har du flere spørgsmål?

Vi sidder klar døgnet rundt til at hjælpe dig med din erhvervsrejseforsikring.

+45 35 47 84 54

Fandt du dét, du leder efter?

Måske du også overvejer