Privat | Erhverv

Flyrejse til udlandet


Strejke, aflysninger, forsinkelser og bagage, der ikke dukker op på din destination. Vi har samlet alt det, du har behov for at vide om, hvordan du er dækket, hvis du skal rejse med fly på ferie.

Hvordan er dine ting dækket?

Generelt bør du holde et vågent øje med dine ting i flyet på samme måde, som du ville gøre i det offentlige rum. Det er nemlig ikke alt, forsikringen dækker. Har du f.eks. efterladt din pung eller iPad på sædet, mens du er på toilettet, vil forsikringen ikke dække.

 

Har nogen til gengæld haft fingrene i din taske i hylden over sædet, mens du sov, er det en anden sag. Og vi forlanger ikke, at du holder dig vågen på f.eks. en længere flyvetur. Har du din Indboforsikring i Alm. Brand dækker den i dette tilfælde. Vær dog opmærksom på, at forsikringen ikke dækker smykker og kontanter i denne situation.

 

Lad ikke iPad’en ligge på sædet

En fritliggende iPad eller mobiltelefon efterladt på et tomt flysæde kan være fristende for en med lidt for lange fingre.

 

Vi anbefaler derfor, at du undgår at lade dine værdigenstande ligge frit fremme på sædet. Læg dem i stedet i din taske, eller tag dem med dig, når du går fra din plads.

Hvad med bagagen?

Har du afleveret din bagage ved check-in, er der heldigvis ingen, der kan få fingrene i den under flyveturen. Og bliver din bagage forsinket, mister du den, eller bliver den ødelagt under transporten, er det flyselskabet, der har ansvaret.

 

Har du en rejseforsikring, kan du også søge om erstatning der. Det er dog vigtigt, at du altid melder det til flyselskabet først.

  • Forsinket bagage
    Hvis din bagage er forsinket, kan du få dækket rimelige og nødvendige erstatningskøb, der gør, at du kan begynde din rejse. Det vil sige almindeligt tøj, toiletsager osv.
  • Hvis du mister din bagage
    Hvis din bagage ikke er kommet frem inden 21 dage, regnes den for bortkommet. Du kan kræve erstatning fra flyselskabet. Hvis din bagage bliver stjålet, er det din Indboforsikring og ikke flyselskabet, der dækker. Husk at få en politirapport fra det lokale politi.
  • Ødelagt bagage
    Hvis din bagage går i stykker under transporten, kan du få dækket enten reparation eller køb af ny bagage af flyselskabet. Henvend dig til flyselskabet i lufthavnen med den ødelagte bagage. Almindelige buler og skrammer er dog ikke dækket.


Er flyet forsinket eller aflyst?

Som flypassager har du forholdsvis mange rettigheder, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst, så længe det ikke skyldes det, der hedder udsædvanlige omstændigheder.

 

Få styr på, hvordan du er stillet, hvis dit planlagte fly er forsinket eller helt aflyst. 

 

Læs mere her

 

Medicinsk forhåndsgodkendelse
Vær opmærksom på

Medicinsk forhåndsgodkendelse


Har du haft behov for at opsøge læge, har du fået ændret din medicinering eller har du en kronisk sygdom, der ikke har været stabil i de to måneder, op til afrejsen, bør du måske søge om medicinsk forhåndsgodkendelse, for at være sikker på din rejseforsikring dækker dig.

 

Hvornår har du brug for medicinsk forhåndsgodkendelse?

AB_ikon_info.svg
Hold dig opdateret om regler
og restriktioner

Generelt opfordrer vi altid til, at du følger Udenrigsministeriets anbefalinger og holder dig opdateret om, hvilke regler og restriktioner der gælder for din destination. Nogle lande har f.eks. krav om tekst/vaccination og krav om brug af mundbind.

Se de aktuelle rejsevejledninger her

 

Husk, at det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om reglerne. Bliver du f.eks. afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi de har krav om vaccination/COVID-19-test, og du ikke er vaccineret/testet, så dækker Rejseforsikringen ikke.

 

AB_infographic_Kontakt.svg

Ring til os

Man-tors 8:00-17 | Fre 8:00-16

Weekend: Lukket

 

96 10 17 17

AB_infographic_Skade.svg

Skadeservice

Anmeld skade online

 

Ved akut skade ring til os på 35 47 35 00. Åbent hele døgnet.

Måske du også overvejer

Bilferie i udlandet
Forebyg skade Bilferie i udlandet
Rejseforsikring
Produkt Rejseforsikring
Indbrud
Forebyg skade Indbrud