• Kundeservice
  • Hjælp
  • Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar


Her kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål på tværs af bank, forsikring, pension og leasing.

 

Bank

Når du modtager en betalingsserviceoversigt, eller kan se BS-betalingen i din Netbank, har du mulighed for at afvise en eller flere betalinger. Er der en betaling du ikke ønsker gennemført eller ønsker at tilbageføre, afviser du betalingen ved at klikke på den i ’Kontobevægelser’ i din Netbank og vælge stop. Ligger betalingen frem i tiden finder du den under ’Vis kommende’. Du kan stoppe en BS-betaling senest den 7. kl. 16 i den måned hvor betalingen skal gennemføres. Hvis denne dag ikke er en hverdag, er fristen den første hverdag derefter.

 

Du kan også afmelde aftaler om regninger, der er tilmeldt Betalingsservice. Det gør du under ’Faste betalinger’ i din Netbank. Men husk at stoppe den enkelte betaling hvis den allerede fremgår i Netbanken. Hvis du ikke selv kan stoppe en BS-betaling, så kontakt Kundeservice på email eller telefon 96 10 17 18

Du kan tilmelde dine regninger til betalingsservice via din Netbank. Du gør det under menupunktet ’Faste betalinger’. Du kan også kontakte Kundeservice på email eller telefon 96 10 17 18. Husk at have indbetalingskortet ved hånden når du ringer til os.

Spær dit kort med det samme, hvis dit kort forsvinder eller er blevet stjålet - enten i Danmark eller i udlandet. 

Du kan spærre (og aktivere) dit kort i Netbanken. Du kan også spærre dit kort ved at ringe til Nets. Du skal opgive navn, adresse og pengeinstitut. Endvidere skal du oplyse dit kort-, konto- eller CPR-nummer.

 

Telefonnumre

VISA/Dankort: +45 44 89 29 29

MasterCard: +45 44 89 27 50

Hvis der er hævet beløb på din konto, du ikke selv har foretaget, skal du oprette en indsigelse og kontakte den virksomhed, der har trukket beløbet.

Læs mere om, hvordan du opretter en indsigelse

 

Hvis dit kort er blevet misbrugt, skal du spærre det hurtigst muligt. 

 Spær dit kort

Du kan bestille et betalingskort ved at ringe til din rådgiver eller til bankens Kundeservice på tlf.: 96 10 17 18

I løbet af 14 dage efter du har bestilt dit nye betalingskort, vil du modtage det med posten. 


Har du valgt at bruge samme pinkode som på et af dine øvrige kort i Alm. Brand Bank, kan du bruge dit nye kort, når du har aktiveret det. 

Har du valgt en ny pinkode til kortet, vil du modtage koden, et par dage efter du har fået dit nye kort. Du behøver ikke vente på koden for at kunne handle på internettet, det kan du gøre, så snart du har aktiveret kortet.

Der vil automatisk blive sendt et nyt kort til dig, som du modtager inden dit nuværende kort udløber.

Alm. Brand Banks Swiftkode er: ALMBDKKK


Du finder dit IBAN-nummer på dine kontoudtog eller i din Netbank. I Netbanken står IBAN-nummeret under ’Kontooplysninger’, som du finder ved at klikke på i-ikonet øverst i ’Kontobevægelser’ på den givne konto.

Hvis du vil spærre NemID kan du ringe gratis til Nets DanID på telefon 72 24 70 10 døgnet rundt. Du kan også kontakte Alm. Brand Bank Kundeservice på telefon 96 10 17 18 mellem kl. 8.30 og 18, eller Netbank Hotline på telefon 35 47 47 00 mellem kl. 14 og 19. 

 

Læs om spærring af NemID på nemid.nu

 

Hvis du har mistet dit nøglekort, kan du spærre det og bestille et nyt her: Mistet nøglekort

Når dine nøgler er ved at være opbrugt, får du automatisk et nyt nøglekort tilsendt. Normalt sker det når der er 20 nøgler tilbage, men du kan selv ændre intervallet under selvbetjening på nemid.nu. Desuden kan du altid bestille et ekstra NemID-nøglekort her: nemid.nu


Hvis du har mistet dit NemID-nøglekort, kan du spærre det og bestille et nyt her: Mistet nøglekort

Forsikring

Du behøver ikke kontakte os for at give os din nye adresse. Når du melder din flytning til folkeregistret, så får vi automatisk besked.

 

Du skal dog være opmærksom på, at når du flytter, ændrer dine forsikringsbehov sig. Derfor er det en god idé at gennemgå dine forsikringer, så du sikrer dig, at du er dækket korrekt i din nye bolig. Du bør som minimum tjekke din Indboforsikring, og hvis du køber bolig, bør du også kigge på Husforsikring og Ejerskifteforsikring.

 

Tip! 

Er du Pluskunde, kan du aktivere den midlertidige Skifte-bolig-forsikring, før du flytter. Den dækker dine ting, hvis de går i stykker i forbindelse med, at du selv transporterer dem under en flytning. Dine ting er også dækket, hvis du får dem midlertidigt opmagasineret. Når du giver os besked om din flytning, udvider vi din Indboforsikring med Skifte-bolig-forsikringen, som er uden beregning.

Ja, det gør vi. Med Alm. Brand Vejhjælp har du mulighed for transport af din bil og din efterspændte campingvogn/trailer, ligesom der er mulighed for transport af fører og passagerer, hvis bilen ikke kan køre videre. 

 

Du kan købe Alm. Brand Vejhjælp som tilvalg til din Bilforsikring.

Læs mere om vores Bilforsikring og Alm. Brand Vejhjælp her

Når du får nyt job, kan det være nødvendigt at få justeret dine forsikringer. Måske dækker din Ulykkeforsikring dig ikke tilstrækkeligt mere. Måske er du overforsikret, eller måske skal du have ændret din Bilforsikring, da dit kilometerforbrug ændrer sig.

 

Uanset hvad, så er et jobskifte en god anledning til at få kigget dine forsikringer igennem. Du kan ringe til vores kundeservice på telefon 35 47 47 47 og høre, om det har betydning for dig.

Når du får børn, er der meget, der ændrer sig. Det gælder også i forhold til din økonomi og dine forsikringer. Har du fået børn, anbefaler vi, at du kontakter os, så vi sammen kan sørge for, at hele din familie er ordentlig dækket.

 

Er du Pluskunde, og har du selv en Ulykkesforsikring hos os, kan du få dine børn medforsikret, indtil de fylder tre år - uden beregning. Forsikringen dækker børnene hele døgnet - også når de er i skole eller institution.

 

Ring til kundeservice på 35 47 47 47 og få dine børn dækket.

Det afhænger af, hvilket land du skal besøge.

Læs alt om reglerne for det røde og grønne kort her

Pension

Mit Kundeoverblik

Hvis du har en pensionsordning i Alm. Brand Liv og Pension, kan du få et overblik over dine ordninger ved at bruge Mit Kundeoverblik. 

Log på Mit Kundeoverblik

 

Når du er logget på Mit Kundeoverblik, kan du bl.a. se:

  • Din garanterede og forventede pensionsudbetaling
  • Dine forsikringsdækninger
  • Udviklingen i opsparingen hver måned 
  • Nøgletal
  • Skatteoplysninger

 

Alm. Brand Bank

Hvis du har en pensionsordning i Alm. Brand Bank kan du følge med i din pensionsordning i Netbanken.

Log på Netbank

 

Hvis du har spørgsmål til bankens pensionsoversigter, kan du ringe på telefon 35 47 72 85 eller sende en mail til pensionbank@almbrand.dk.

 

Alm. Brand Sundhedsforsikring

Hvis du har en Alm. Brand Sundhedsforsikring vil den ikke fremgå af oversigterne overfor. Hvis du har spørgsmål til din Sundhedsforsikring, kan du ringe på telefon 70 13 13 03.

Hvis du som kunde ikke føler, du får, hvad der er aftalt, eller hvad du har krav på, skal du først kontakte den filial, afdeling eller det servicecenter, som har behandlet din sag. Hvis det ikke lykkes at finde en løsning, har du mulighed for at klage.

Læs mere om dine klagemuligheder

Oplysningerne om dit helbred anvendes til at vurdere, om du kan etablere den ønskede forsikring – og i givet fald på hvilke vilkår. Så når du skal sikre dig selv og din familie mod nedsat erhvervsevne/invaliditet, visse kritiske sygdomme eller død, skal du besvare en række spørgsmål om dit helbred. Det er meget vigtigt, at du besvarer alle spørgsmål nøjagtigt - ellers risikerer du i værste fald at stå uden dækning, hvis skaden sker.

Du skal udfylde en helbredserklæring og evt. nogle spørgeskemaer. I nogle tilfælde vil Alm. Brand også bede om en helbredsattest fra din læge. Når du udfylder papirerne, skal du besvare ALLE spørgsmål. Du behøver dog ikke at oplyse om ukomplicerede børnesygdomme og kortvarige forkølelsestilfælde.

 

Du skal give oplysning om

  • både nuværende og tidligere sygdomme/lidelser
  • varigt eller midlertidigt forbrug af medicin
  • undersøgelser og behandlinger hos autoriserede sundhedspersoner (f.eks. læger, kiropraktorer, fysioterapeuter og lign.), sygehuse og sundhedsmæssige institutioner

 

Hvis du er usikker på, om du skal nævne en bestemt sygdom/lidelse eller et lægebesøg, så skriv for en sikkerheds skyld alle de forhold, du kan komme i tanke om – også selv om du ikke tror, at de har nogen betydning for din forsikring.

Du skal udover helbredserklæringen også datere og underskrive en samtykkeerklæring. Erklæringen er resultatet af en aftale mellem Lægeforeningen og Forsikring & Pension, der sikrer at vi som pensionsselskab, kun indhenter relevante og nødvendige helbredsoplysninger om dig. Den skal være udfyldt, såfremt det bliver nødvendigt for os, at indhente journaler fra læge, sygehus m.m.

 

Du vil altid blive orienteret om, hvilke oplysninger vi indhenter. Denne erklæring har en gyldighed på 1 år fra din underskriftsdato.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har husket alt, kan du bede din læge om at få supplerende oplysninger fra din journal (forsikringsselskabet betaler dog ikke lægens evt. honorar). Det er dog ikke sikkert, at din læge har alle oplysninger om dig, og husk, at det under alle omstændigheder er dig alene, der har ansvaret for, at alle spørgsmål er besvaret korrekt og fyldestgørende.

Hvis du senere kommer i tanke om noget, du har glemt at oplyse, skal du kontakte Alm. Brand hurtigst muligt.

Helbredsoplysningerne anvendes til vurdering af, om du kan etablere den ønskede forsikring – og i givet fald på hvilke vilkår. Vurderingen foretages af selskabet ud fra et lægefagligt og veldokumenteret statistisk grundlag, der er udarbejdet med hjælp fra uafhængige eksperter.

 

Dine helbredsoplysninger behandles af ganske få personer, som alle har tavshedspligt iflg. loven. Hvis du ønsker det, kan du sende særligt følsomme oplysninger i lukket kuvert til selskabets lægekonsulent.

 

Hvis selskabet vurderer, at dine helbredsoplysninger er uproblematiske, kan der uden videre udstedes forsikring på almindelige vilkår.

Leasing

Hvor lang leveringstid er der på bilen?

Leveringstiden afhænger af, om bilen står i landet, eller den skal bestilles hjem fra fabrikken. Leveringstiden varierer, men hvis bilen skal bestilles fra fabrikken skal du regne med 10 – 14 uger. Hvis bilen er på lager i Danmark kan leveringstiden være kortere.

 

Kan jeg selv vælge forhandler?

Alm. Brand Leasing bestiller bilen hos udvalgte forhandlere, og vi bestræber os på at levere din bil så tæt på din bopæl som muligt.

Ved bestilling af bilen vil du modtage en ordrebekræftelse, der viser, hvor du skal hente din bil.

 

Må jeg selv købe og eftermontere ekstraudstyr?

Hvis du ønsker at få monteret ekstraudstyr for egen regning, skal du først indhente skriftlig accept fra Alm. Brand Leasing. En accept fra Alm. Brand Leasing vil altid forudsætte, at du lader udstyret sidde ved tilbagelevering af bilen, hvis det ikke kan fjernes uden f.eks. mærker og huller. Ydermere skal alt ekstraudstyr påmonteres hos en autoriseret forhandler.

 

Kan jeg lease andre biler end dem, jeg kan se her på hjemmesiden?

Vi tilbyder udelukkende privatleasing på de viste biler. Oversigten bliver løbende opdateret med nye biler.

 

Kan min nuværende bil indgå som byttebil ved bestilling af leasingbilen?

Nej, det kan den desværre ikke, men hvis du skal sælge din nuværende bil, henviser vi dig gerne til forhandleren, der skal levere din nye leasingbil.

 

Hvornår skal jeg betale den ekstraordinære leasingydelse og stiftelsesomkostninger?

Den ekstraordinære leasingydelse og stiftelsesomkostninger, som fremgår af leasingforslaget og ordrebekræftelsen, skal betales hos forhandleren, når du henter din bil.

Hvor lang tid løber leasingaftalen?

Det fremgår af leasingaftalen, hvor lang løbetid, der er aftalt. Du kan typisk vælge mellem 36 eller 48 måneder.

 

Hvor mange kilometer må jeg køre om året?

Du kan vælge mellem 15.000, 20.000, 25.000 eller 30.000 kilometer om året.

 

Hvad hvis jeg kører færre kilometer?

De underkørte kilometer afregnes til den sats, som er angivet i leasingaftalen og udbetales efter tilbagelevering af bilen.

 

Kan jeg opsige min leasingaftale før tid?

Ja. Det er muligt at opsige leasingaftalen efter 11 måneder med en måneds varsel til udgangen af en måned. Der skal stadig betales leasingydelse i opsigelsesperioden.

 

Får jeg min ekstraordinære leasingydelse retur ved udløb af leasingaftalen.

Nej.

 

Hvilke omkostninger er der, når jeg binder mig til leasingaftalen?

Ud over den ekstraordinære leasingydelse skal du betale stiftelsesomkostninger, som består af en stiftelsesprovision og et gebyr for forsikringsadministration. Beløbene fremgår sammen med førstegangsydelsen af det endelige leasingtilbud.

 

Kan jeg købe bilen, når leasingaftalen udløber?

Nej. Bilen skal afleveres retur til Alm. Brand Leasing.

 

Kan jeg forlænge leasingaftalen?

Ja, det kan du godt - på "uændrede vilkår". Leasingaftalen fortsætter præcis, som du kender den i yderligere 3 år, men uden binding. Du kan opsige aftalen til løbende måned plus 30 dage. Opsiger du eksempelvis aftalen d. 12 september, kan du aflevere bilen til udgangen af oktober måned.

 

Hvem gennemgår bilen, når jeg tilbageleverer bilen?

Bilen bliver gennemgået af FDM, og det er muligt at overvære gennemgangen.

 

Er leasingydelsen fast i aftalens løbetid?

Ja. Leasingydelsen er fast i hele løbetiden, så du kender de nøjagtige beløb, som du skal betale hver måned.

 

Dækker aftalen forsikring og grøn ejerafgift?

Nej, det skal du selv afholde udgifter til. 

Hvem må køre i bilen?

Du må gerne lejlighedsvis lade medlemmer af din husstand eller nærmeste familie låne bilen.

 

Hvor skal bilen til service, og kan jeg bruge mit normale værksted?

Bilen skal serviceres på et autoriseret værksted. Du kan finde en oversigt over værksteder på bilmærkets officielle hjemmeside, ellers spørg værkstedet om de er autoriseret.

Du skal huske at gøre værkstedet opmærksom på, at bilen er en Alm. Brand Leasing bil og medbringe servicebog. Servicebogen - som du med fordel altid kan lade ligge i handskerummet.

 

Service – og vedligeholdelsesaftale, hvad dækker det?

Aftalen omfatter de ordinære serviceeftersyn samt udskiftning af defekte eller nedslidte reservedele.

 

Udskiftning af dæk (hvis tilvalgt i aftalen)

Dækskift må kun ske hos Alm. Brands dækleverandør. Dækleverandørerne finder du på servicekortet, som er udleveret ifm. levering af bilen.

 

Er der vinterdæk med i aftalen?

Det fremgår af dit servicekort, hvis vinterdæk er med i din aftale.

Dækskift skal ske hos den dækleverandør, som er angivet på servicekortet.

 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får en skade på bilen?

Du skal anmelde skaden til dit forsikringsselskab.

Når du bestiller tid på værkstedet, skal du huske at oplyse, at det er en forsikringsskade, så regningen sendes til forsikringsselskabet.

 

Må leasingbilen køre i udlandet?

Ja, du må gerne køre på ferie eller kortvarige ture, men den må ikke køre permanent i udlandet. Husk at medbringe det røde og evt. det grønne kort, når du kører i udlandet.

 

Hvad skal jeg medbringe, når jeg kører i udlandet?

Du skal medbringe dit kørekort, det røde og evt. det grønne kort samt første del af bilens registreringsattest. Kontakt os, når du skal bruge registreringsattesten. Så sender vi den til dig.

Hvor skal jeg aflevere bilen?

Bilen skal afleveres på et af FDM's testcentre som anvises af Alm. Brand Leasing. Du vil i god tid inden aftalens udløb blive kontaktet om de nærmere detaljer.

 

Kan jeg købe bilen, når leasingaftalen udløber?

Nej, det er desværre ikke muligt.

 

Hvem gennemgår bilen, når jeg afleverer den retur ved udløb?

Bilen bliver gennemgået af FDM, og det er muligt at overvære gennemgangen.

 

I hvilken stand skal bilen afleveres i?

Bilen skal afleveres rengjort og skader/defekter skal være udbedret.

 

Hvad skal jeg huske ved aflevering?

  • Nøgler/nøglekort
  • Servicebog
  • Evt. ekstraudstyr, som måtte være inkluderet i leasingaftalen.

Hvad går du og tænker på?

Alm. Brand anvender cookies

- og til mere end bare at spise. Cookies er nødvendige for at få vores website til at fungere. Vi bruger vores egne cookies og tredjeparts-cookies til statistik, markedsføring og integration af tjenester. Klikker du videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies