Alm. Brand køber Codan og skaber Danmarks næststørste forsikringskoncern. Læs nyheden her

Presse | jun 25, 2021 12:41

Mild vinter og vådt forår får antallet af rotterelaterede skader til at eksplodere

Jacob Bülow Hansen, Senior presserådgiver abjcha@almbrand.dk
Den varme vinter og det våde forårsvejr har lokket rotterne frem. Rotteplagen betyder, at forsikringsselskabet Alm. Brand har oplevet en markant stigning i antallet skader forårsaget af den upopulære gnaver.

Årets milde vinter, hvor februar satte flere sol- og varmerekorder, var ikke kun guf for de solglade danskere. Den har også givet rotterne gode betingelser for at formere sig. Og med maj måneds våde vejr, har rotterne søgt op til overfladen fra kloakkerne og ind i danskernes hjem.

Hos Alm. Brand har man oplevet en markant stigning i antallet af anmeldelser fra desperate danskere, der har haft besøg af de ubudne gæster.

”Vi plejer at have ekstra travlt om foråret, hvor flere kommer ud i haven og opdager, at der har været rottebesøg, men i år har det været særligt slemt på grund af den milde vinter og det våde vejr.

Vi har ugentligt været i dialog med kunder, der har fået rotteskader,” siger Brian Wahl Olsen, direktør i Skadespartnerskaber & Forebyggelse hos Alm. Brand.

Tal fra Alm. Brands skadesafdeling viser, at rotteplagen er steget støt de seneste år. Sidste år havde forsikringsselskabet 713 skader forårsaget af rotter, hvilket er en stigning på 32 pct. sammenlignet med 2019, men sammenligner man med 2016, ses en stigning på næsten 300 pct.

”De sidste fem vintre har været meget milde, og derfor ser vi denne eksplosion af rotterelaterede forsikringsskader. Sidste år udbetalte vi 5,5 mio. kr. til vores kunder, der havde skader forårsaget af rotter,” siger Brian Wahl Olsen.

Omkostningerne på en rotteskade afhænger af, hvor omfattende følgeskaderne er, men den gennemsnitlige omkostningsskade er på 8000 kr.

Ubehageligt besøg

Selvom rotten er lille, er det en ubehagelig oplevelse, når man opdager, at den firbenede gnaver har været på besøg i ens hjem.

”Rotter er utroligt smitsomme og kan lave voldsomme skader, og det er meget ubehageligt for vores kunder. Vi gør alt for at hjælpe dem så hurtigt som muligt. I nogle af de mest grelle tilfælde har vi set rotter kravle op gennem faldstammen og gnave sige igennem på 3. sal,” siger Brian Wahl Olsen, og fortsætter:

”Hvis du opdager rotter i dit hus, din ejendom eller på din grund har du anmeldelsespligt. Ring til kommunens skadedyrsbekæmper og dit forsikringsselskab, så I hurtigt kan få bekæmpet rotterne.”

Gode råd til bekæmpelse af rotter

Tegn på rotter: Indendørs

• Gnavemærke i træpaneler, vægge og gulve
  • Piben og kradselyde fra paneler under gulve eller på
  • Afføring i form af cylinderformede sorte eller brune ekskrementer (ca. 6 mm tykke og knap 2 cm lange)
  • En sur lugt af kloak er også typiske tegn på rotter

Det skal du gøre: Indendørs

• Undgå at opholde dig i rummet, hvor rotten er blevet set og hold døre lukket.
  • Placér en almindelig smækfælde i det område, hvor du har set rotten. Fælden kan fyldes med lokkemad, men ikke gift da det kræver autorisation
  • Drys fint mel på det sted, hvor du har opdaget løbespor
  • Risten over afløbet skal slutte tæt
  • Har du først fået rotter, sørg da for at al mad er i lufttæt emballage

Tegn på rotter: Udendørs

• Huller i jorden i nærheden af kloakdæksler, riste eller ved soklen.
  • Synkende fliser på terrassen eller i indkørslen kan være tegn på rotter
  • Grusbunker i forbindelse med skure og udhuse
  • Huller omkring kaninbure eller hønsebure kan være tegn på, at der er rotter i området

Det skal du gøre: Udendørs