Alm. Brand køber Codan og skaber Danmarks næststørste forsikringskoncern. Læs nyheden her

Presse | jul 05, 2021 11:10

Bilferie under corona? Sådan kommer du sikkert frem

Flere danskere tager igen på kør-selv-ferie til udlandet. Corona er stadig en del af hverdagen, og det kræver grundig forberedelse, når bilen og familien skal sikkert frem til feriedestinationen.

I år skal man nemlig ikke kun gennemgå bilen og lære landenes færdselsregler, men også coronareglerne inden afrejse.

”Coronapasset og den gradvise genåbning har givet flere lyst til at rejse ud i verden igen, men man skal huske på, at Covid-19 fortsat er iblandt os, og der kan være forskellige restriktioner i de lande, man kører igennem. Det er vigtigt, at man forbereder sig inden afkørsel og orienterer sig i landets regler, så man kan holde ferie med ro i maven,” siger Brian Wahl Olsen, direktør i Skadespartnerskaber & Forebyggelse hos Alm. Brand.

Under sidste års store nedlukning ændrede flere danskere deres forsikringer. Inden afrejse er det derfor vigtigt, at man genbesøger sine vilkår, så man er sikker på at være dækket, hvis uheldet er ude.

”En rejse- og afbestillingsforsikring er meget vigtig i disse usikre tider. Vores afbestillingsforsikring dækker, hvis et åbnet land pludselig lukker, ligesom vi dækker evakueringen, hvis det sker under ferien. Og hvis du har tegnet en kaskoforsikring hos et af de danske forsikringsselskaber, som er medlem af Rødt Kort-ordningen, har du også ret til vejhjælp i udlandet,” siger Brian Wahl Olsen.

Forsikringsselskabet opfordrer til, at man altid følger Udenrigsministeriets anbefalinger og bliver hjemme, hvis myndighederne anbefaler det.

Motorstop

Når man har planlagt ruten ned igennem Europa og læst op på færdsels- og coronaregler, skal bilen gennemgås.

Ifølge Alm. Brands skadesafdeling får mange danskere ufrivillige stop på den tyske Autobahn på grund af motor- og driftsstop på gear og kobling.

”Nedbruddene sker, fordi belastningen ved den lange køretur sydpå er ekstrem stor. Det kan derfor være en god ide få hele bilen tjekket, inden du tager af sted. En mekaniker kan hurtigt finde de svagheder, der kan trænge til reparation eller udskiftning,” siger Brian Wahl Olsen.

Hvis du skal på kør-selv-ferie, kan du følge disse gode råd og få en ferie uden problemer:

• Gennemgå bilen i god tid inden afrejse, så småskavanker kan repareres
  • Undersøg landenes færdsels- og coronaregler
  • Download Rødt Kort appen til din smartphone
  • Pak bilen med omtanke. Tunge ting placeres nederst, og brug kun tagboksen til lette ting
  • Undersøg om der specielle regler i de lande, du besøger på kør selv-ferien. Du skal eksempelvis huske en gul vest, hvis du kører i bl.a. Italien, Spanien, Portugal, Østrig eller Tyskland.
  • Hvis du kommer i et færdselsuheld, er det vigtigt, at du får navn på forsikringsselskabet, registreringsnummer, nationalitet, mærke og model på bilen samt dato, sted og land for uheldet og kontaktoplysninger på evt. vidner.
  • Hold øje med Udenrigsministeriets opdateringer af deres rejsevejledninger. Du kan se listen her: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/