Presse | jul 01, 2016 01:18

Alt for mange danskere gambler med ferien

Det er knap to år siden, at det blå EU-sygesikringskort erstattede det gule danske på udlandsrejser. Men alt for få af os ved, hvordan det blå kort dækker, hvis vi bliver syge eller kommer til skade på ferien til udlandet. Og det kan blive dyrt. Det blå sygesikringskort giver en falsk tryghed, mener skadedirektøren i Alm. Brand.

Det er ærgerligt og irriterende at blive syg eller komme til skade på ferien. Men det kan blive dobbelt ærgerligt – og meget dyrt – hvis du kun har det blå EU-sygesikringskort i hånden. For det blå kort giver kun adgang til behandling på offentlige sygehuse og lægehjælp, som borgerne i det land, du rejser i, selv kan få. Skal du på privathospital, skal du selv betale, ligesom du selv skal til lommerne på udvalgte sundhedsydelser. Udgiften til lægebesøg, hospitalsindlæggelser, og eventuel hjemtransport kan meget hurtigt blive dyrere end selve rejsen.

Det er snart to år siden, at det blå EU-sygesikringskort afløste det velkendte gule sygesikringskort. Alligevel er der mange, der fortsat ikke kender forskellen. Fra Alm. Brand lyder anbefalingen at supplere det blå kort med en rejseforsikring.

Undgå dyre lærepenge

”Vi ser desværre rigtig mange danskere gamble med deres ferie, fordi det blå sygesikringskort giver en falsk tryghed. Derfor kan det være en god ide at supplere kortet med en rejseforsikring til få hundrede kroner. Det er billigt set i forhold til udgiften til hospitalsindlæggelse og hjemtransport, og man kan få sin tabte ferie til flere tusinde kroner erstattet,” siger Brian Wahl Olsen, skadedirektør i Alm. Brand. Men selvom man har det blå kort med, kan det stadig blive dyrt at blive syg på ferien i udlandet. ”Mange læger henviser til privathospitaler, når danskerne har brug for hjælp i udlandet. Det er rigtig dyrt, og det blå kort dækker ikke de udgifter. Det gør en rejseforsikring til gengæld. Og selv, hvis man er så heldig, at det blå kort dækker, kan der gå lang tid, før man får sine udlæg refunderet fra det offentlige efter rejsen,” siger Brian Wahl Olsen.

Dæk dig med få klik på mobilen

Han ærgrer sig over, at forskellen på det gule og det blå kort tilsyneladende er blevet forklaret for dårligt, og at danskerne dermed ikke ved, at nogle få hundrede kroner kan redde en ferie til mange tusinde kroner. Og det kan måske forklare, hvorfor antallet af private rejseforsikringer ikke er steget nævneværdigt de sidste to år. Men fortvivl ikke, det er nemt og bekvemt at sikre sig selv, sin familie og sin rejse.

”I dag kan du med få klik på en smartphone og helt ude ved afgangshallen i lufthavnen stadig nå at forsikre din rejse,” siger Brian Wahl Olsen. Hos Alm. Brand køber halvdelen af kunderne en rejseforsikring, og den andel måtte ifølge selskabet gerne være noget højere. Især fordi en rejseforsikring også kan være en god idé, selvom man ikke tager til udlandet på ferie. Rejseforsikringen dækker nemlig også tabt ferie i Danmark.

Brian Wahl Olsen, skadedirektør i Alm. Brand, tlf. 35477493

Kristjan Jørgensen, pressechef i Alm. Brand, tlf. 21728211

Fakta:

Køber du en rejseforsikring, skal du huske at tjekke følgende:

• Dækning (hvilke lande dækker forsikringen i)
  • Hjemtransport
  • Sygebehandling
  • Varighed

Sidste år havde Alm. Brand godt 1.400 sager, hvor der var brug for læge/hospital og evt. hjemtransport. Derudover var der ca. 1.000 sager, hvor der blev refunderet udlæg til lægebesøg eller erstatningskøb ved bagageforsinkelse. I 1.200 sager blev der foretaget en konkret vurdering af erstatningsrejse i forbindelse med sygdom/tilskadekomst. Og det er netop i de tilfælde, hvor en rejseforsikring gør gavn.

Rejseforsikringen i Alm. Brand dækker ud over hospitalsindlæggelse, lægebesøg og hjemtransport også;

• Hjemkaldelse - Dækker hjemkaldelse til Danmark, hvis du må afbryde din ferie og rejse hjem pga. f.eks. dødsfald eller alvorlig sygdom i din nærmeste familie.
  • Sygeledsagelse - Dækker udgifter til,at en person kan ledsage dig hjem, hvis du f.eks. bliver alvorligt syg på din rejse.
  • Tilkaldelse - Dækker udgifter til,at pårørende kan rejse til dig på feriestedet, hvis du f.eks. bliver alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade på din rejse.
  • Kompensation for ødelagt rejsedøgn - Sikrer dig en daglig kompensation, hvis du f.eks. bliver indlagt på din rejse (på rejser op til 60 dage).
  • Erstatningsrejse - Dækker hvis mindst halvdelen af ferien bliver ødelagt, fordi du bliver alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade (på rejser op til 60 dage).
  • Transportforsinkelse - Dækker udgifter til mad og hotelophold, hvis f.eks. dit fly er forsinket mere end seks timer.
  • Forsinket fremmøde - Dækker udgifter til mad og hotelophold, hvis du uforskyldt kommer for sent til f.eks. dit fly.
  • Bagageforsinkelse - Dækker erstatningsindkøb,hvis din bagage bliver forsinket mere end fem timer.
  • Evakuering og ufrivilligt ophold - Dækker udgifter til evakuering, hvis Udenrigsministeriet anbefaler evakuering fra det område, du opholder dig i på rejsen.

Læs mere om sygesikringskortet