Presse | dec 01, 2017 23:00

​December er højtid for brande i hjemmet

Christian Stokholm, Presserådgiver abchsh@almbrand.dk

Trods nye tendenser er december fortsat den måned, hvor der er flest brande i de danske hjem, viser tal fra Alm. Brand

Julemåneden er i gang med kravlenisser, småkager og levende lys i lange baner. Og især uforsigtighed med stearinlys har mange decemberbrande på samvittigheden, viser skadeanmeldelser fra Alm. Brand. Ild i adventskranse, juledekorationer- og træer fylder således i statistikken. I december sidste år modtog Alm. Brand 79 anmeldelser om brandskader i kunders hjem – i en gennemsnitsmåned er der 35. ”Det fortæller mig, at der stadig er et stykke oplysningsarbejde at gøre. Vi så ellers et ret markant fald i antallet af brandskader i julemåneden i 2015, men sidste år nåede vi desværre igen op på et højt niveau,” siger skadedirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen.

Nye tendenser kan ikke mærkes

De mange brandskader sker til trods for øget fokus på levende lys’ negative påvirkning af indeklimaet og flere elektriske alternativer, for eksempel LED-udgaver af blok- og stearinlys.

”Vi kan i hvert fald ikke se, at de nyeste miljøhistorier og tendenser inden for indendørs belysning har haft en positiv effekt på brandskaderne. Tallene bevæger sig desværre i den forkerte retning,” siger Brian Wahl Olsen.

Behold stearinlysene – men hold øje med dem

Ifølge skadedirektøren vil det dog være et kedeligt budskab at opfordre til helt at droppe kalenderlysene eller stearinlysene i adventskransen. ”Det gælder om at bruge sin sunde fornuft, når det kommer til levende lys. Dem skal man holde øje med. Og så er det en rigtig god ide lige at tjekke at stearinlysene er slukkede, inden man forlader huset,” siger Brian Wahl Olsen.

Et par simple råd til at undgå de traditionelle julebrandskader:

• Hold altid øje med levende lys
  • Brug lysmanchetter af stanniol
  • Brug selvslukkende lys i adventskranse og dekorationer
  • Placer kranse og dekorationer, så de ikke kan antænde omgivelserne – pas på flagrende gardiner
  • Hav aldrig levende lys på børneværelser
  • Hav en brandslukker eller en vandkande i nærheden af juletræet, hvis du har levende lys i det
  • Sørg for at have røgalarmer, der virker

Antal brandskader på indbo som følge af uforsigtighed med ild anmeldt til Alm. Brand i december:

• 2016: 79
  • 2015: 49