Presse | dec 19, 2018 23:00

​Tyvene dropper juletravlheden

Foto: Colourbox
Christian Stokholm, Presserådgiver abchsh@almbrand.dk

Juleaften har traditionelt været forbundet med ekstraordinært mange indbrud rundt om i de danske hjem – til stor frustration for dem, det er gået ud over. Men de sidste par år har antallet af indbrud den 24. december taget et kærkomment dyk, viser tal fra Alm. Brand. Juleaften bød sidste år på 13 indbrud, viser forsikringsselskabets tal. Til sammenligning var der fire år forinden fire gange så mange kunder, der havde besøg af ubudne gæster den 24. december.

”Vi ved af gode grunde ikke, hvordan statistikken kommer til at se ud i år, men de sidste par år har der tegnet sig et klart billede af, at tyvene ikke længere har særligt travlt i juledagene,” siger skadedirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen.

Kendte indbrudstyve holder jul bag tremmer

Hvorfor billedet ser sådan ud, er der ikke nogen entydig forklaring på.

”Vi ved dog, at politiet rundt om i landet holder kendte indbrudstyve bag tremmer henover julen, så det kan være en del af årsagen,” siger Brian Wahl Olsen. Antallet af indbrud har set over hele året været faldende i de sidste par år. Hvad angår juleaften er den nu en forholdsvis almindelig decemberdag, når det kommer til antallet af indbrud. I 2017 var det i stedet den 2. december, hvor Alm. Brand registrerede flest indbrudsanmeldelser i julemåneden.

”Generelt er det en glædelig udvikling, men der er bestemt stadig grund til at sikre sig godt, hvis man ikke er hjemme i julen. Her er det stadig et godt råd at få hjemmet til at beboet ud og gerne aftale med naboerne, at de holder et vågent øje med huset,” siger Brian Wahl Olsen.

Seks råd mod ubudne gæster:

• Det må gerne rode lidt i og omkring huset, så det ser ud som om, at der er nogen hjemme
  • Aftal med dine naboer at de holder et vågent øje med dit hjem, når du er væk
  • Placer ikke stiger og haveredskaber ved huset. Det er gode hjælpemidler for en tyv
  • Sørg for at værdigenstande ikke er synlige udefra
  • Sæt bevægelsessensorer til udendørsbelysning op og brug tænd-/sluk-ure til lyset indenfor
  • Hvis du holder jul væk hjemmefra, bør du undgå at fortælle om det på sociale medier