Presse | maj 30, 2018 22:00

Sæt prop i vandskaden

Foto: Colourbox
Christian Stokholm, Presserådgiver abchsh@almbrand.dk

Flere døjer med opstigende vand i deres hjem ved skybrud eller kraftig regn. På markeder og dyrskuer rundt om i landet præsenterer Alm. Brand og Alm. Brand Fond i den kommende måned en ny løsning, som kan komme udsatte boligejere til undsætning.

Det er den såkaldte Vandsikringsprop, som er udviklet af den danske iværksættervirksomhed, Lind Solutions. Proppen bremser vand fra afløb, så det ikke trænger op i boligen.

”Som forsikringsselskab er vi der selvfølgelig, hvis skaden sker. Men arvestykker, familiebilleder eller en gammel pladesamling, der svømmer rundt i vandet og bliver ødelagt, kan vi jo ikke erstatte. Her er Vandsikringsprop en virkelig god hjælp til at undgå skader,” siger skadedirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen.

Erstatter dyrere løsninger

Opstigende vand i boliger er ikke kun et problem, fordi oversvømmelserne kan ødelægge ofte uerstattelige ting. Vandmasserne kan også være årsag til skimmelsvampangreb.

Flere husejere har derfor fået installeret højvandslukke for at gardere sig mod vand, der stiger op fra afløb i huset. Et højvandslukke er dog en dyrere løsning – det kan let løbe op i 50.000 kroner at etablere, hvis man har flere afløb, der skal sikres. Og så kræver det et årligt vedligeholdelseseftersyn af en autoriseret VVS-installatør. Vandsikringsproppen skrues ned i afløbet, inden et skybrud eller voldsomt regnvejr nærmer sig og fjernes let, når det er overstået. Den kan bruges igen og igen, og den vejledende udsalgspris er 395 kr.

Bliver delt ud ved markeder og dyrskuer

Alm. Brand og Alm. Brand Fond har sikret sig 3000 vandsikringspropper, som bliver delt gratis ud fra finanskoncernens stand ved i alt seks markeder og dyrskuer.

Proppen vil uden tvivl være godt nyt for mange boligejere, vurderer Alm. Brands skadedirektør.

”Statistisk set vil vi på grund af klimaforandringer opleve flere skybrud og stormfloder i Danmark. Vandsikringsproppen er nem at bruge og har en fantastisk virkning, så vi anbefaler alle at bruge den for at undgå vandskader,” siger Brian Wahl Olsen.

Her kan du finde standen:

31.5-03.6 Hjallerup Marked
08.6-10.6 Roskilde Dyrskue