Privat | Erhverv


SÅDAN ER DU DÆKKET

Rejseforsikring og coronavirus

icon-product-info.svg

Vigtig meddelelse

OM AFBESTILLINGSFORSIKRING

 

Har du købt en pakkerejse hos et rejsebureau, er det i henhold til Lov om Pakkerejser dit rejsebureau, der skal dække, hvis du ønsker at afbestille rejsen som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder alle rejser i øjeblikket.

 

Du bør derfor kontakte dit rejsebureau, såfremt du ønsker at afbestille rejsen. Vær opmærksom på, at du som udgangspunkt tidligst kan afbestille rejsen hos rejsebureauet 14 dage før afrejsen.

 

Hjælpepakke på plads

Vi får i øjeblikket flere henvendelser fra kunder, der oplever, at deres rejsebureauer ikke ønsker at refundere rejsens pris som følge af en opfordring fra Dansk Rejsebureau Forening.

 

Regeringen har dog vedtaget en hjælpepakke, der gør, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for pakkerejserne, uden at de går konkurs. Dette vil blive administreret af Rejsegarantifonden, der i øjeblikket arbejder på højtryk på at finde ud af, hvordan det skal foregå i praksis.

 

Hav tålmodighed

Kunder, der har købt en pakkerejse, bør derfor væbne sig med tålmodighed indtil nærmere information følger fra deres rejsebureau og ikke kontakte Alm. Brands Rejseskade.

 

Har du afbestilt en rejse, som ikke er en pakkerejse, kan du se, hvordan forsikringen dækker længere nede på denne side.

Hold dig opdateret

Vi overvåger løbende situationen omkring udbruddet af coronavirus. Og sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til din rejseforsikring hos Alm. Brand. 

 

Vi anbefaler dig, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets rejsevejledning. Derudover har vi følgende gode råd og betingelser, hvis du vil vide, hvordan du er dækket på din rejse:

AB_ikon_rejse.svg

FØR AFREJSE

 

Hvis du har booket en rejse

 

Din afbestillingsforsikring dækker, når Udenrigsministeriet (UM) fraråder indrejse til din rejsedestination. Det er en forudsætning for dækning, at:

  • Afbestillingsforsikringen er købt senest samtidig med bestillingen af rejsen
  • UM ikke frarådede indrejse, da rejsen blev købt

Er der tale om en pakkerejse, er det i henhold til Lov om Pakkerejser dit rejsebureau, der skal dække afbestillingen af din rejse og refundere dig rejsens pris. Du bør derfor kontakte dit rejsebureau, hvis du ønsker at afbestille. Vær opmærksom på, at du som udgangspunkt tidligst kan afbestille rejsen hos rejsebureauet 14 dage før afrejsen.

 

Er der ikke tale om en pakkerejse, skal du først kontakte dit hotel og/eller flyselskab og høre, om det kan lade sig gøre at refundere eller ombooke rejsen. Er dette ikke muligt, vil du være dækket for afbestilling af rejsen.

 

Vær opmærksom på, at du tidligst kan afbestille rejsen 48 timer før afrejse som følge af at UM fraråder indrejse på destinationen. Er din afrejse inden den 1. juli 2020, må du meget gerne ringe til os, hvis du ønsker at afbestille og endnu ikke har betalt for hele din rejse.

Icon_business_2color_taske_medicin.svg

PÅ REJSEN

 

Hvis du allerede er afsted

 

Har du brug for hjælp eller vejledning på din rejse, skal du kontakte:



SOS International

38 48 91 81

 

Eller bruge SOS Internationals app HelpMe.

 

App'en er gratis, og du kan bruge den i hele verden, hvor du har adgang til wi-fi eller mobildata. Du kan endda ringe gratis til SOS via appen, når du er i udlandet. 

 

 

Hent app'en til iOS eller Android

 

Appstore_150x44.png GooglePlay_150x45.png

 


Vi anbefaler, at du tilmelder dig UMs danskerliste. Dette gøres ved at hente UM’s app ”Rejseklar”.

 

Spørgsmål og svar

Det er en forudsætning for at være dækket, at du rejser hjem til Danmark hurtigst muligt. Medmindre der er særlige omstændigheder, skal du rejse hjem senest inden den 20. marts 2020. Særlige omstændigheder kan være ingen flyafgange eller lignende.

 

I første omgang skal du kontakte din rejsearrangør, rejsebureau eller flyselskab for at få dem til at hjælpe dig hjem.

 

Kan de ikke hjælpe dig hjem uden ekstraudgifter, dækker din Rejseforsikring rimelige og nødvendige ekstraudgifter til ombookning af billet eller en ny flybillet hjem. Forsikringen dækker maksimalt transportudgifter på økonomiklasse.

 

Har du brug for hjælp med at finde transportmuligheder hjem til Danmark, kan du kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 91 81, der kan hjælpe dig med at finde alternative transportmuligheder, hvis du ikke selv har mulighed for at finde flybilletter hjem til Danmark inden for et rimeligt prisniveau og på økonomiklasse.

Hvis dit fly bliver aflyst, skal du søge refundering af din flybillet direkte hos flyselskabet eller rejsebureauet.

 

Refundering af andre udgifter, som du har haft i forbindelse med rejsen, skal du søge om direkte hos udbyderen f. eks. hotellet eller koncertarrangøren.

Du er dækket, hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring og Udenrigsministeriet 'fraråder alle rejser' (markeret på UMs hjemmeside med rød) eller 'fraråder ikke nødvendige rejser' (markeret på UMs hjemmeside med orange) til dét sted, du skal rejse hen 48 timer før din afrejse.


Men, det er en forudsætning, at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (rød eller orange) til din destination, da du købte rejsen.

Har du fulgt Udenrigsministeriets anbefaling den 13. marts 2020 om at rejse hjem til Danmark, kan du være berettiget til erstatningsrejse eller ødelagte rejsedøgn, hvis du har dækningen ”Ødelagt ferie” på din rejseforsikring.

 

For at være berettiget til dækning er det en forudsætning, at:

 

- Du befandt dig i et land, som ikke var orange, da du forlod Danmark

- Din planlagte rejseperiode højst udgjorde 60 dage

 

Er du hjemrejst i den første halvdel af din planlagte rejseperiode, vil du som udgangspunkt være berettiget til erstatningsrejse. Erstatningsrejse dækker rejsens pris. Dog maksimalt kr. 60.000.

 

Er du hjemrejst i den sidste halvdel af din planlagte rejse, vil der kunne ydes kompensation for ødelagte rejsedøgn. Kompensation pr. dag beregnes som rejsens pris pr. rejsedag pr. deltager. Kompensationen pr. dag gives ikke for rejsedage uanset tidspunktet for ud- og hjemrejsen.

 

Du kan søge erstatning via SOS på deres website.

 

Vær opmærksom på at ovenstående betingelser er alene vejledende, og du skal se i dine forsikringsbetingelser, hvordan du nøjagtigt er dækket.

Hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring, og Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (orange eller rød), da du købte rejsen, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at annullere eller ombooke rejsen til en anden destination.

 

Hvis det ikke kan lade sig gøre at ombooke din rejse, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet 48 timer før afrejsen fortsat fraråder indrejse (orange eller rød).

Du kan løbende følge med på Udenrigsministeriets forside. Her kan du se hvilke lande, der er angivet som røde (UM fraråder alle rejser) og orange (UM fraråder alle nødvendige rejser).

Ja, din rejseforsikring dækker, selvom du er gået imod Udenrigsministeriets rejsevejledning på afrejsetidspunktet, dvs. selvom du har rejst til en destination, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse (orange eller rød markering). 

 

Forsikringen dækker dog ikke evakuering som følge af coronavirus eller andre udgifter som følge af coronavirus (herunder f.eks. sygdomsudgifter og erstatningsrejse).

Du skal kontakte din rejsearrangør og høre om de vil annullere rejsen og refundere dit depositum eller ombooke rejse. 

 

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis du ikke ønsker at tage afsted som følge af coronavirus, da det er rejsearrangøren, der er forpligtet til at dække afbestilling afrejsen, som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder indrejse. 

 

Vær opmærksom på, at rejsearrangøren først er forpligtet til at refundere dig rejsens pris, hvis Udenrigsministerier fraråder rejser til rejsedestinationen 14 dage før din afrejse fra Danmark. 

AB_ikon_kundeservice.svg
Har du flere spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig med din rejseforsikring døgnet rundt.

+45 35 47 84 54

 

Fandt du dét, du leder efter?

Måske du også overvejer