CORONAVIRUS: Få svar på spørgsmål til dine forsikringer. Eller find ud af, hvordan vi kan mødes.

Privat | Erhverv


SÅDAN ER DU DÆKKET

Rejseforsikring og coronavirus

Din Rejseforsikring hos Alm. Brand dækker som udgangspunkt som normalt, hvis du rejser uden for Danmarks grænser, også selvom Udenrigsministeriet (UM) fraråder ikke-nødvendige rejser til den pågældende rejsedestination.

Det betyder, at bliver du syg eller kommer til skade, så dækker rejseforsikringen som normalt. Du vil således være dækket for udgifter til både hospitalsbehandling og hjemtransport, hvis det er medicinsk nødvendigt.

 

Hvad skal du være opmærksom på?


Hvis du rejser til lande, hvor UM fraråder ikke-nødvendige eller alle typer af rejser til (orange/rød):

Rejser du til et sted, hvortil UM fraråder ikke-nødvendige rejser, vil du kunne møde forskellige udfordringer under din rejse. Her skal du være forberedt på, at det er udfordringer, Rejseforsikringen ikke kan hjælpe med eller dække udgifter til.

Du skal særligt være opmærksom på følgende:

  • Rejseforsikringen dækker ikke evakueringsudgifter.
  • Bliver din rejse ufrivilligt forlænget, f.eks. som følge af flyaflysning, grænselukning eller karantæne, dækker rejseforsikringen hverken direkte eller indirekte udgifter i den forbindelse. Rejseforsikringen vil dog automatisk blive forlænget, hvis dit ophold bliver ufrivilligt forlænget, så du er dækket for sygdomsudgifter og udgifter ved tilskadekomst indtil det tidspunkt, hvor hjemrejse til Danmark igen er mulig.
  • Bliver din rejse afbrudt eller på anden måde ændret som følge af restriktioner på rejsedestinationen (f.eks. karantæneregler), dækker rejseforsikringen ingen udgifter i den forbindelse – herunder f.eks. udgifter til genhusning eller hotelværelsesforlængelse ved karantæne.

Hvis du rejser til lande, hvor UM ikke fraråder rejser til (gul/grøn):

Rejser du til et land, hvortil UM ikke fraråder rejser, dækker vi dig helt som normalt og anser det ikke som evakuering.

 

Bliver landet under din rejse orange grundet Corona, følger vi UM's anvisninger og råder til at man følger UM's rejseråd. 

icon-product-info.svg

Vigtig information

OM AFBESTILLINGSFORSIKRING

 

Som følge af meddelelsen om, at Udenrigsministeriets rejsevejledning blev opdateret den 27. juni 2020, gør vi opmærksom på, at afbestillingsforsikringen kun dækker afbestilling af rejser til lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til (markeret med orange/rød) 48 timer før afrejsen.

 

Fraråder Udenrigsministeriet ikke rejser til din rejsedestination (markeret med grøn/gul), dækker din afbestillingsforsikring ikke, hvis du ønsker at annullere din rejse.

 

Har du købt en pakkerejse?

Har du købt en pakkerejse hos et rejsebureau, er det i henhold til Lov om Pakkerejser dit rejsebureau, der skal dække og ikke din afbestillingsforsikring, hvis du ønsker at afbestille rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder rejser til din destination (markeret med orange/rød).

Er du i tvivl om, hvad en pakkerejse er, kan du læse mere i vores spørgsmål og svar på denne side.

Læs mere om afbestilling af rejser

 

Hold dig opdateret


Vi overvåger løbende situationen omkring udbruddet af coronavirus. Og sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til din rejseforsikring hos Alm. Brand. 

 

Vi anbefaler dig, at du holder dig opdateret på Udenrigsministeriets rejsevejledning. Derudover har vi følgende gode råd og betingelser, hvis du vil vide, hvordan du er dækket på din rejse:

AB_ikon_rejse.svg

FØR AFREJSE

 

Hvis du har booket en rejse

 

Din afbestillingsforsikring dækker, når Udenrigsministeriet (UM) fraråder indrejse til din rejsedestination 48 timer før afrejsen. Det er en forudsætning for dækning, at:

  • Afbestillingsforsikringen er købt senest samtidig med bestillingen af rejsen
  • UM ikke frarådede indrejse, da rejsen blev købt


Pakkerejser

Er der tale om en pakkerejse, er det i henhold til Lov om Pakkerejser dit rejsebureau, der skal dække afbestillingen af din rejse og refundere dig rejsens pris. Du bør derfor kontakte dit rejsebureau, hvis du ønsker at afbestille. Vær opmærksom på, at du som udgangspunkt tidligst kan afbestille rejsen hos rejsebureauet 14 dage før afrejsen.

Har du brug for information om, hvordan dine rettigheder er, når du har købt en pakkerejse, kan du finde mere information her:

Er du i tvivl om, hvad en pakkerejse er, kan du læse mere i vores spørgsmål og svar på denne side.


Ikke-pakkerejser

Er der ikke tale om en pakkerejse, skal du først kontakte dit hotel og/eller flyselskab og høre, om det kan lade sig gøre at refundere eller ombooke rejsen. Er dette ikke muligt, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis UM fraråder indrejse på destinationen 48 timer før afrejse.

Icon_business_2color_taske_medicin.svg

 I FORBINDELSE MED AFREJSE

 

Hvis din flyafgang er aflyst

 

Er din flyafgang blevet aflyst, har du som kunde, i henhold til de europæiske passagerrettigheder, krav på fuld refusion, da flyselskabet ikke leverer den vare, som du som kunde har købt.

 

Har du forgæves forsøgt at få flyselskabet eller en billetportal til at refundere dig flybillettens pris, og har du klaget til flyselskabet eller billetportalen, vil vi hos Alm. Brand ekstraordinært hjælpe dig ud over dine forsikringsbetingelser, såfremt du har en Afbestillingsdækning hos os, der dækker den pågældende rejse, og at:

  • Flybilletterne er købt inden den 13. marts 2020
  • Din planmæssige afrejse var inden den 1. september 2020
  • Flybilletterne ikke er en del af en pakkerejse

Vi kan hjælpe dig på to måder:

  • Har du allerede taget imod en voucher fra flyselskabet eller ønsker du at benytte flyselskabets tilbud om en voucher, så vil vi garantere, at du får pengene tilbage for din oprindelige flybillet af Alm. Brand, hvis ikke flyselskabet gør det, i tilfælde af, at du ikke når at få benyttet din voucher inden dens udløb. I praksis vil det foregå sådan, at når voucheren udløber, skal du blot dokumentere, at du ikke har anvendt voucheren, fået den forlænget eller fået refusion for den. Når vi har modtaget dokumentationen, vil vi dække dit tab.

    Hvis du anvender voucheren, må du meget gerne give os besked, så vi kan lukke sagen.
  • Har du ikke allerede taget imod en voucher fra flyselskabet, så vil vi gerne refundere dig de ubrugte flybilletter. For at vi kan hjælpe med dette, skal du skriftligt dokumentere, at du har forsøgt at komme i kontakt med flyselskabet eller billetportalen.

Hvad skal du gøre for at få dækket din flybillet?
For at vi kan behandle dit ønske om refusion, skal du kunne dokumentere, at du har søgt refusion og fået afslag fra flyselskabet eller billetportal. Afslaget kan eventuelt være kombineret med tilbuddet om voucher/CashPoints.

Du kan anmelde skaden, gerne via ”Mit kundeoverblik”, som afbestilling og vedlægge kopi af flyselskabet/billetportalens afslag på refusion.

Vær opmærksom på, at du tidligst kan kontakte flyselskabet eller billetportalen for at søge refusion, efter rejsen skulle være foretaget. Ved en returrejse er det først efter hjemrejsedatoen, at du kan søge refusion.

 

Ønsker du yderligere information om ovenstående og dine muligheder, er du velkommen til at kontakte os.

 

+45 35 47 84 54

Man-fre: 10-15

Spørgsmål og svar

Er din flyafgang blevet aflyst, har du som kunde, i henhold til de europæiske passagerrettigheder, krav på fuld refusion, da flyselskabet ikke leverer den vare, som du som kunde har købt. Det er derfor flyselskabet, der skal dække udgiften.

 

Har du forgæves forsøgt at få flyselskabet eller en billetportal til at refundere dig flybillettens pris, og har du klaget til flyselskabet eller billetportalen, vil vi hos Alm. Brand ekstraordinært hjælpe dig ud over dine forsikringsbetingelser, såfremt du har en Afbestillingsdækning hos os, der dækker den pågældende rejse, og at:

 

- Flybilletterne er købt inden den 13. marts 2020
- Din planmæssige afrejse var inden den 1. september 2020

- Flybilletterne ikke er en del af en pakkerejse

Vi kan hjælpe dig på to måder:

 

1) Har du allerede taget imod en voucher fra flyselskabet eller ønsker du at benytte flyselskabets tilbud om en voucher, så vil vi garantere, at du får pengene tilbage for din oprindelige flybillet af Alm. Brand, hvis ikke flyselskabet gør det, i tilfælde af, at du ikke når at få benyttet din voucher inden dens udløb. I praksis vil det foregå sådan, at når voucheren udløber, skal du blot dokumentere, at du ikke har anvendt voucheren, fået den forlænget eller fået refusion for den. Du skal ligeledes udfylde og underskrive en såkaldt transporterklæring, hvor vi overtager dit krav mod flyselskabet. Når vi har modtaget dokumentationen, vil vi dække dit tab.

Hvis du anvender voucheren, må du meget gerne give os besked, så vi kan lukke sagen.

2) Har du ikke allerede taget imod en voucher fra flyselskabet, så vil vi gerne refundere dig de ubrugte flybilletter. For at vi kan hjælpe med dette, skal du skriftligt dokumentere, at du har forsøgt at komme i kontakt med flyselskabet eller billetportalen. Vi vil også bede dig underskriver en såkaldt transporterklæring, hvor vi overtager dit krav mod flyselskabet. Vi vil herefter dække dine flybilletter. Vær opmærksom på, at vi ikke kan behandle din sag før efter rejsen skulle være foretaget.

Du er dækket, hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring og Udenrigsministeriet 'fraråder alle rejser' (markeret på UMs hjemmeside med rød) eller 'fraråder ikke nødvendige rejser' (markeret på UMs hjemmeside med orange) til dét sted, du skal rejse hen 48 timer før din afrejse.


Men, det er en forudsætning, at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (rød eller orange) til din destination, da du købte rejsen.

Hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring, og Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (orange eller rød), da du købte rejsen, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at annullere eller ombooke rejsen til en anden destination.

 

Hvis det ikke kan lade sig gøre at ombooke din rejse, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet 48 timer før afrejsen fortsat fraråder indrejse (orange eller rød).

Hvis der er tale om en pakkerejse, er det dit rejsebureau, der skal refundere dig rejsens pris.

Du kan løbende følge med på Udenrigsministeriets forside. Her kan du se hvilke lande, der er angivet som røde (UM fraråder alle rejser) og orange (UM fraråder alle nødvendige rejser).

Rejser du til et sted, hvortil UM fraråder ikke-nødvendige rejser, vil du kunne møde forskellige udfordringer under din rejse. Her skal du være forberedt på, at det er udfordringer, Rejseforsikringen ikke kan hjælpe med eller dække udgifter til.

Du skal særligt være opmærksom på følgende:


- Rejseforsikringen dækker ikke evakueringsudgifter.


- Bliver din rejse ufrivilligt forlænget, f.eks. som følge af flyaflysning, grænselukning eller karantæne, dækker rejseforsikringen hverken direkte eller indirekte udgifter i den forbindelse. Rejseforsikringen vil dog automatisk blive forlænget, hvis dit ophold bliver ufrivilligt forlænget, så du er dækket for sygdomsudgifter og udgifter ved tilskadekomst indtil det tidspunkt, hvor hjemrejse til Danmark igen er mulig.


- Bliver din rejse afbrudt eller på anden måde ændret som følge af restriktioner på rejsedestinationen (f.eks. karantæneregler), dækker rejseforsikringen ingen udgifter i den forbindelse – herunder f.eks. udgifter til genhusning eller hotelværelsesforlængelse ved karantæne.

En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser:

1. Transport (f.eks. fly, bus, tog, færge m.m.)

2. Indkvartering (f.eks. hotel, vandrehjem, sommerhus, campinghytte m.m.)

3. Turistmæssig ydelse (dækker over flere ting. Det afgørende er, at den er væsentligt ift. det samlede produkt, hvor det er kombineret med en af de andre tre punkter i denne liste. Eksempler på turistmæssige ydelser, der kan være væsentlige er f.eks. billet til fodboldkamp, koncertbillet, yogakursus, jagt, dykning, greenfee til golf, skileje, liftkort.)

4. Billeje (leje af bil, autocamper, stor motorcykel eller andre motorkøretøjer)


Vigtig information

En pakkerejse, der varer under 24 timer, er kun omfattet af fondens dækning, hvis den indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.

Du skal kontakte din rejsearrangør og høre om de vil annullere rejsen og refundere dit depositum eller ombooke rejse. 

 

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis du ikke ønsker at tage afsted som følge af coronavirus, da det er rejsearrangøren, der er forpligtet til at dække afbestilling afrejsen, som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder indrejse. 

 

Vær opmærksom på, at rejsearrangøren først er forpligtet til at refundere dig rejsens pris, hvis Udenrigsministerier fraråder rejser til rejsedestinationen 14 dage før din afrejse fra Danmark. 

Ved rejser til destinationer hvortil UM fraråder alle rejser, vil du stadig være dækket som til orange lande, men du skal være opmærksom på, at vi ikke kan garantere, at man kan blive hjemtransporteret med læge eller sygeplejerske som sygeledsager, eller at vi kan få arrangeret et ambulancefly. Vi kan derfor kun tilbyde hjælp i det omfang, som de lokale myndigheder tillader.

AB_ikon_kundeservice.svg
Har du flere spørgsmål?

Vi sidder klar til at hjælpe dig med din rejseforsikring.

+45 35 47 84 54

Man-fre: 10-15

Fandt du dét, du leder efter?

Måske du også overvejer