Spørgsmål og svar
Er din flyafgang blevet aflyst, har du som kunde, i henhold til de europæiske passagerrettigheder, krav på fuld refusion, da flyselskabet ikke leverer den vare, som du som kunde har købt. Det er derfor flyselskabet, der skal dække udgiften.
Har du forgæves forsøgt at få flyselskabet eller en billetportal til at refundere dig flybillettens pris, og har du klaget til flyselskabet eller billetportalen, vil vi hos Alm. Brand ekstraordinært hjælpe dig ud over dine forsikringsbetingelser, såfremt du har en Afbestillingsdækning hos os, der dækker den pågældende rejse, og at:
- Flybilletterne er købt inden den 13. marts 2020
- Din planmæssige afrejse var inden den 1. september 2020
- Flybilletterne ikke er en del af en pakkerejse
Vi kan hjælpe dig på to måder:
1) Har du allerede taget imod en voucher fra flyselskabet eller ønsker du at benytte flyselskabets tilbud om en voucher, så vil vi garantere, at du får pengene tilbage for din oprindelige flybillet af Alm. Brand, hvis ikke flyselskabet gør det, i tilfælde af, at du ikke når at få benyttet din voucher inden dens udløb. I praksis vil det foregå sådan, at når voucheren udløber, skal du blot dokumentere, at du ikke har anvendt voucheren, fået den forlænget eller fået refusion for den. Du skal ligeledes udfylde og underskrive en såkaldt transporterklæring, hvor vi overtager dit krav mod flyselskabet. Når vi har modtaget dokumentationen, vil vi dække dit tab.
Hvis du anvender voucheren, må du meget gerne give os besked, så vi kan lukke sagen.
2) Har du ikke allerede taget imod en voucher fra flyselskabet, så vil vi gerne refundere dig de ubrugte flybilletter. For at vi kan hjælpe med dette, skal du skriftligt dokumentere, at du har forsøgt at komme i kontakt med flyselskabet eller billetportalen. Vi vil også bede dig underskriver en såkaldt transporterklæring, hvor vi overtager dit krav mod flyselskabet. Vi vil herefter dække dine flybilletter. Vær opmærksom på, at vi ikke kan behandle din sag før efter rejsen skulle være foretaget.
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis man bliver syg inden sin afrejse, eller hvis andre personlige hændelser gør, at man ikke kan påbegynde sin indenrigsrejse i Danmark. Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis man ikke kan komme til Bornholm, fordi Sverige har lukket grænsen.
Rejseforsikringen dækker alene eventuel ødelagt rejsedøgn, men ikke andre udgifter ved rejse i Danmark.
Du er dækket, hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring og Udenrigsministeriet 'fraråder alle rejser' (markeret på UMs hjemmeside med rød) eller 'fraråder ikke nødvendige rejser' (markeret på UMs hjemmeside med orange) til dét sted, du skal rejse hen 48 timer før din afrejse.
Men, det er en forudsætning, at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (rød eller orange) til din destination, da du købte rejsen.
Hvis du har en afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring, og Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (orange eller rød), da du købte rejsen, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at annullere eller ombooke rejsen til en anden destination.
Hvis det ikke kan lade sig gøre at ombooke din rejse, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet 48 timer før afrejsen fortsat fraråder indrejse (orange eller rød).
Hvis der er tale om en pakkerejse, er det dit rejsebureau, der skal refundere dig rejsens pris.
Du kan løbende følge med på Udenrigsministeriets forside. Her kan du se hvilke lande, der er angivet som røde (UM fraråder alle rejser) og orange (UM fraråder alle nødvendige rejser).
Rejser du til et sted, hvortil UM fraråder ikke-nødvendige rejser, vil du kunne møde forskellige udfordringer under din rejse. Her skal du være forberedt på, at det er udfordringer, Rejseforsikringen ikke kan hjælpe med eller dække udgifter til.
Du skal særligt være opmærksom på følgende:
- Rejseforsikringen dækker ikke evakueringsudgifter.
- Bliver din rejse ufrivilligt forlænget, f.eks. som følge af flyaflysning, grænselukning eller karantæne, dækker rejseforsikringen hverken direkte eller indirekte udgifter i den forbindelse. Rejseforsikringen vil dog automatisk blive forlænget, hvis dit ophold bliver ufrivilligt forlænget, så du er dækket for sygdomsudgifter og udgifter ved tilskadekomst indtil det tidspunkt, hvor hjemrejse til Danmark igen er mulig.
- Bliver din rejse afbrudt eller på anden måde ændret som følge af restriktioner på rejsedestinationen (f.eks. karantæneregler), dækker rejseforsikringen ingen udgifter i den forbindelse – herunder f.eks. udgifter til genhusning eller hotelværelsesforlængelse ved karantæne.
En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser:
1. Transport (f.eks. fly, bus, tog, færge m.m.)
2. Indkvartering (f.eks. hotel, vandrehjem, sommerhus, campinghytte m.m.)
3. Turistmæssig ydelse (dækker over flere ting. Det afgørende er, at den er væsentligt ift. det samlede produkt, hvor det er kombineret med en af de andre tre punkter i denne liste. Eksempler på turistmæssige ydelser, der kan være væsentlige er f.eks. billet til fodboldkamp, koncertbillet, yogakursus, jagt, dykning, greenfee til golf, skileje, liftkort.)
4. Billeje (leje af bil, autocamper, stor motorcykel eller andre motorkøretøjer)
Vigtig information
En pakkerejse, der varer under 24 timer, er kun omfattet af fondens dækning, hvis den indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.
Du skal kontakte din rejsearrangør og høre om de vil annullere rejsen og refundere dit depositum eller ombooke rejse.
Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis du ikke ønsker at tage afsted som følge af coronavirus, da det er rejsearrangøren, der er forpligtet til at dække afbestilling afrejsen, som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder indrejse.
Vær opmærksom på, at rejsearrangøren først er forpligtet til at refundere dig rejsens pris, hvis Udenrigsministerier fraråder rejser til rejsedestinationen 14 dage før din afrejse fra Danmark.
Ved rejser til destinationer hvortil UM fraråder alle rejser, vil du stadig være dækket som til orange lande, men du skal være opmærksom på, at vi ikke kan garantere, at man kan blive hjemtransporteret med læge eller sygeplejerske som sygeledsager, eller at vi kan få arrangeret et ambulancefly. Vi kan derfor kun tilbyde hjælp i det omfang, som de lokale myndigheder tillader.
Find mere information ved at besøge en af følgende hjemmesider:
- Rejsegarantifondens retningslinjer