Privat | Erhverv

Kend dine rettigheder


Få styr på, hvordan du er stillet, hvis dit planlagte fly er forsinket eller helt aflyst. 

Passagerrettigheder er til for at beskytte dig

Som flypassager har du forholdsvis mange rettigheder, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst, så længe det ikke skyldes det, der hedder udsædvanlige omstændigheder. 

 

Usædvanlige omstændigheder dækker bl.a. over lockout af både flyselskaber og flypersonale, nogle strejker, krig, terror, uvejr og uforudsete sikkerhedsmæssige problemer, som flyselskabet ikke har kontrol over. Og i disse tilfælde har du ikke ret til økonomisk kompensation. 

Helt overordnet gælder disse guidelines

 

Hvis flyet er forsinket

Ifølge reglerne kan du have krav på både forplejning og hotelophold, når dit fly er forsinket. Det afhænger af, hvor stor flyforsinkelsen er. Og for at du kan kræve din ret, skal du have været til stede ved check-in i rette tid.
Læs mere om reglerne hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Hvis flyet er aflyst

Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på at få omlagt rejsen eller refunderet billetprisen. Derudover kan du have krav på hotelophold (hvis du er så uheldig først at komme af sted dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.

Alt efter hvor tæt du er på afrejsedagen, når du får besked om flyaflysningen, kan du også have krav på økonomisk kompensation.

Det er en forudsætning, at aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, f.eks. uvejr eller arbejdsnedlæggelse.

Læs mere om reglerne hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Hvis flyselskabet går konkurs

Hvordan du er stillet, hvis flyselskabet går konkurs, afhænger bl.a. af, om det sker, inden eller efter du er rejst. Ligesom det også har betydning, om du har købt en pakkerejse eller kun en flyrejse.

Har du købt en pakkerejse, og går flyselskabet konkurs, mens du er af sted, må rejseudbyderen sørge for at få dig hjem igen med et andet selskab.

Rejseudbyderen skal hjælpe dig på rejsemålet, indtil det er muligt at skaffe hjemtransport. 

Se, hvordan du forholder dig, hvis flyselskabet går konkurs

Forsikringen kan dække dig

Har du en Rejseforsikring hos os, kan du udvide den med dækning for flykonkurs. Den dækker, hvis du har købt flybilletter, og flyselskabet går konkurs inden afgang, eller mens du er af sted.

Læs mere om vores Rejseforsikring her

 

Hvis flyselskabet strejker

Ved flystrejke har du som udgangspunkt ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang, evt. med et andet flyselskab, eller en anden transportform. Hvis det ikke kan lade sig gøre, har du ret til at få pengene tilbage for flybilletten.

Se, hvilke regler der gælder, hvis der er tale om strejke

Glem ikke forsikringen 

Uanset hvor rejsen går til, anbefaler vi altid, at du husker Rejseforsikringen. Vores Rejseforsikring dækker bl.a., hvis du bliver akut syg eller kommer til skade på rejsen, eller hvis din bagage bliver forsinket. Forsikringen dækker også dokumenterede udgifter til mad mm. i forbindelse med flyforsinkelse.

 

Og du kan udvide forsikringen med dækninger, så den passer til dine behov og skaber mest tryghed for dig. Bl.a. kan du udvide med dækningen ’Konkurs – flyselskab’, der dækker forudbetalte rejseudgifter inden afrejse og ekstraudgifter til hjemrejse, hvis flyselskabet går konkurs.

 

Læs mere om Rejseforsikringen her

Ferie i Danmark
Værd at vide

Ferie i Danmark


Rejseforsikringen dækker også ferierejser i Danmark ved en eller flere overnatninger. Og vælger du afbestillingsforsikring, dækker den også i Danmark.

 

Måske du også overvejer

Rejseforsikring
Produkt Rejseforsikring
Fritidshusforsikring
Produkt Fritidshusforsikring
Campingvognsforsikring
Produkt Campingvognsforsikring